
43   PEZHVAK®-110   (August, 2000)                                                                                                                                                   DESIGN &  COPYRIGHT BY: PEZHVAK  CORP.

PEZHVAK CORP.
P.O. BOX 54067

SAN JOSE, CA  95154-0067
408-255-7363  &  408-255-7632

Fax: 408-255-7364

:@tZz∞àA ‰†Æ≤ú £Ö ‰§Ü£ºõ ifdÚ

"Pezhvak"  WAS COMPLIED AS CAREFULLY AS POSSIBLE.  Pezhvak Advertising
Corp.  CAN  NOT  GUARANTEE  THE CORRECTNESS OF ALL INFORMATION
CONTAINED HEREIN AND DOES NOT ACCEPT  RESPONSIBILITY  FOR  ANY
 ERRORS OR OMISSIONS.

(tZz∞à ÕòÆé \Zf£≤•úZ }Æç gZ)

}Æù£ë g£§¡é :g£≈•õZ Ãä£è z Æé£ú

(408) 255-7363

(408) 255-7632

(408) 255-7364 :‘ºï

®tZz∞à Èõ£¿ù£õ

 /¨é£ÖXÁõ £ùXÁ¡ôÚ x£§ä£è £Ö £ùXÁ¡ôÚ ‚∫ç z Õ©è Õ≈ö¬À±õ *

   /dÆ†≠àXÁøú v£§ñ „†Z fd Zf Á•≈ö¬À±õ ‰ú¬Ω´≈ù tZz∞à ÕòÆé

ÕòÆé gZ Á§•ò yg£âZ xz¨Ö ‰†Æ≤ú „†Z }£ùXÁäZÆë gZ yd£π•çZ *

         /¨é£§≈õ Áú¬ú£ñÆ≈î (Á¡ôÚ x£§ä£è }ZÆÖ Á•ä) tZz∞à

/ÕçZ dZgÚ Ãö£µõ aÎèZ z xdÆòy£Ü¬ò ,flä ,[£™•úZ fd @tZz∞à Èõ£¿ù£õA *

/¨é£§≈øú @tZz∞à Èõ£¿ù£õA „≈ö¬À±õ ¨†£∫ì ıõzØö \Í£∫õ }£ùX‰†Æ∂ú *

             /¨é£§≈õ x£ô¨¿±†¬ú Ç¨¡ì ÆÖ £ùX‰†Æ∂ú Õ≈ö¬À±õ

For all your Advertising needs in Iranian Community,
please call  Iranian Information Center (Pezhvak®) :  408•255•7363

PEZHVAK MONTHLY®

NOW AVAILABLE ON  LINE

For all your
Advertising needs in Iranian Community ,

please call  Iranian Information Center

Pezhvak®   408•255•7363

PLEASE VISIT OUR WEB PAGE
http://www.irantelaat. com

110 Çf£øé vz¨â “ç£à

Public Support for IRNA Reported Growing
Over Revelations Against Kayhan
People from all segments of Iranian
society came out in support of the
Islamic Republic News Agency (IRNA)
for its revelations against the hardline
daily 'Kayhan'. The Public Relations
Department of IRNA reported Iranian
students, journalists, authors, workers
and other strata of society praising the
national press agency for its courage in
divulging truths against 'Kayhan' in an
article published in the Persian daily
'Iran' which dubbed it a 'media mafia'
intending to stir violence and a culture
of confrontation in the country. Phone
calls of public support came after an
announcement on Wednesday that
IRNA was flooded with anonymous
phone calls and threats of retaliation
from Islamic fundamentalist circles.
"Organized, threatening phone calls"
came after the agency criticized the
conservative 'Kayhan' daily, sources
said. In three editions last week, Kayhan
claimed two pro-reform intellectuals,
Abdolkarim Soroush and Mohsen
Kadivar, had received money from the
U.S.-based Human Rights Watch.
IRNA, which conservatives accuse of
being biased in favor of reformers in

its press function, denounced the
Kayhan reports as part of an organized
campaign to sully allies of President
Khatami, a campaign which is gather-
ing heat as the presidential election and
Khatami's bid for reelection gets nearer.
'Kayhan,' long a stronghold of
conservative views, is struggling against
public indifference to its attacks against
reformists who call for an independent
press. Kayhan's unsupported allegation
was followed by a war of words and
exchange of letters between the two
institutions which climaxed in an IRNA
decision to publish its side of the story
so as to make the public decide for itself.
IRNA has made clear it is ready to stand
up against its claim and its supporters
have vowed not to give a deaf ear to
threats against the agency. On Friday an
unknown woman called the Persian
daily 'Iran,' saying the daily's premises
would be bombed anytime. Many staff
members of the daily have also been
threatened and subjected to abusive lan-
guage. IRNA staff members, in the face
of continuing threats, have duty of
disseminating information with greater
enthusiasm.

IRNA Chief Appears in Court To Answer to
Charges Against  'Iran' Daily

complainants including a certain Jaleh
Oskuei, publisher of the banned weekly
publication 'Thursdays'. Oskuei has
claimed that her weekly was shut down
after it reprinted a news item first
covered by the daily 'Iran'. Verdinejad
defended himself of the charges of
Oskuei and another private complainant
-- a retired police officer whose
daughter is being prosecuted for issuing
a bouncing cheque and for robbery --
to the satisfaction of the judge.
Verdinejad was commended for good
behavior by Judge Saeed Mortazavi,
saying most of the charges are libel and
defamation, noting that the subject of a
recent dispute between IRNA and the
hardline daily 'Kayhan' was not brought
up. A second hearing has been sched-
uled for Wednesday. Verdinejad,
veteran journalist and advocate of an in-
dependent press, has been frequently
criticized for his views by opponents of
the movement for reforms.

Fereidoun Verdinejad, former
managing director of the Persian daily
'Iran' and current chief of the Islamic
Republic News Agency (IRNA),
appeared in Branch 1410 of Tehran's
Public Court on a complaint lodged
against him in the discharge of official
duties. "The Press Court summoned me
for 24 previous charges that have been
answered and for 30 new ones filed
while I was the managing director of
Iran daily," he told IRNA. Verdinejad
has been relieved of the post of
managing director of the daily 'Iran' in
favor of Hossein Ziaei as of January.
"Seven new complaints (filed after his
discharge from duty as 'Iran' managing
director) were filed by the law
enforcement forces (LEF) which were
later dropped," Verdinejad said. Among
the battalion of accusers that Verdinejad
faces are the vigilantes of Ansar-e
Hizbullah, Basijis (volunteer forces)
from Tehran and other cities, private

If you have been following the threads,
especially Thread 2, you will be aware
of false statements that have recently
been published by two ultra-
conservative papers in Iran--Kayhan
and Ya Lesarat ol-Hoseyn--concerning
Gulf/2000, Human Rights Watch, and
a wide range of individuals and
institutions that have participated in
academic contacts and exchanges with
Iran. A little background is in order.
Some weeks ago, a videotape began to
circulate in Tehran that created a
sensation. A man named Amir Farshad
Ebrahimi, a former member of the
Ansar-e Hezbollah group, gave a re-
corded interview about the past
activities of Ansar. As you know, Ansar
specializes in street violence and attacks
on proponents of the political and
intellectual views of the overwhelming
majority of the Iranian people, as
expressed in three elections. The full
text of this interview, which has not
been published in Iran, is available in
Thread 2. It details some of Ansar's
violent activities and its close working
relationship with a number of well
known figures in Iran.
In view of the gravity of the charges
made by Mr. Ebrahimi, it might have
been expected that a full scale investi-
gation would have been undertaken to
determine the truth of these allegations.
Instead, he was sent directly to prison
and held incommunicado, while judicial
authorities launched a campaign against
anyone suspected of having contact
with him. Some of these individuals,
such as human rights lawyer Shirin
Ebadi (lawyer for some of those
assassinated in the serial murders case

From Gary Sick
and critic of former intelligence official
Saeed Emami who died mysteriously in
prison), were also sent to prison.
Perhaps one of the reasons that Mr.
Hussein Shariatmadari, the managing
director of Kayhan newspaper, was un-
willing to lead a campaign for disclosure
of the videotape was that he and his
publication were specifically named as
having conspired with Ansar and Saeed
Emami. The Tehran newspaper "Iran"
noted in December that "Kayhan
afternoon daily implicitly admitted on
Sunday that Hussein Shariatmadari, its
managing director, had collaborated
with Saeed Emami, former deputy
intelligence minister who was behind
the serial murders and then committed
suicide in the prison. Shariatmadari also
worked as an interrogator forcing
political prisoners to confess..."
In July 1999, Shariatmadari was sum-
moned to court for violations of the press
law. In March of this year Shariatmadari,
a former commander in the
Revolutionary Guards, was ordered to
pay four million rials for libel and
slander in a case brought by President
Khatami's office, among others,
after publishing unauthorized internal
documents. At that time, news agencies
and the Iranian media reported that his
newspaper was "widely believed to have
close ties with the Intelligence
Ministry." Earlier this month,
Shariatmadari was again called into
court after his paper published
unauthorized security information re-
lated to the videotape. His newspaper is
one of the few that the jailers in Evin
Prison permit their prisoners to read.
That may be a blessing since Kayhan's

subscription rate among non-prisoners
has been falling precipitously due to
Mr. Shariatmadari's political views and
editorial policies.
The other newspaper that has joined in
this campaign of falsification, Ya
Lesarat ol-Hoseyn, is also identified in
the videotaped confessions as the
mouthpiece of Ansar-e Hezbollah and
one of the centers of its activities,
including political disinformation.
Apparently these two publications,
which are now potentially implicated
in some of the worst excesses and
violence of recent years, have decided
to divert attention from their own
alleged misdeeds by fabricating
charges against others and by falling
back on that oldest of all excuses,
blaming all of Iran's problems on
outsiders.
One of the greatest achievements of the
Islamic revolution was to acknowledge
that Iran was now, at last, solely
responsible for its own fate. President
Khatami was able to call for a dialogue
of civilizations and to encourage
academic contacts with other societies.
One of the objectives of Mr.
Shariatmadari and Lesarat appears to
be to turn back the clock and to sink
into the old habits of suspicion,
isolation and self-righteousness.
Gulf/2000 continues to make available
the full texts of their articles, without
editorial comment or emendations, and
you can judge for yourself the accuracy
of what they have to say. It is probably
too much to ask that they extend the
same courtesy to us for the benefit of
their dwindling number of readers.
Freedom of expression is not
something they understand or
appreciate.
In the meantime, they are doing
damage to their own country by
deliberately trying to alienate those
who have worked to build bridges to
Iran and who have argued against the
hardliners in their own societies to stop
demonizing Iran. In the end, I believe

Shariatmadari and his sort will fail and
Iran will take its place as a proud, self-
confident, independent state in the
community of nations. But that is a
process that must be worked out in Iran.
Despite their fulminations, the future of
Iran will be determined by its own
people according to its own national
interests. Others may follow events and
express their own opinions, but
outsiders, whether well meaning or oth-
erwise, have no right (and in reality no
capacity) to interfere.
Mr. Shariatmadari suggests that Iran is
awash in traitors and that only he and
his friends have access to the truth. On
the contrary, the Iranian people have
demonstrated their ability to speak for
themselves. The fact that they disagreed
overwhelmingly with the views of
Kayhan and Lesarat in every recent
election not only explains the declining
readership and credibility of these
papers but also the bankruptcy of their
policies of disinformation and
vilification.
In the meantime, we are proud to be in-
cluded, even indirectly, in the pantheon
of those courageous figures in Iran who
regularly suffer the false and vicious
attacks of Mr. Shariatmadari and his
cohorts.


